دود دست دوم و مضرات آن

دسته‌بندی آگاهی
نویسنده samani
زمان مطالعه 7 دقیقه
تاریخ انتشار ۲۶ مهر ۱۳۸۱

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه

وقتی سیگاری روشن میشود یا قلیانی استفاده میشود، دود حاصل از سوختن توتون در انتهای سیگار و تنباکوی در حال سوختن قلیان، به همراه دود خارج شده در طی بازدم فرد سیگاری/قلیانی، وارد محیط می شود و توسط افراد دیگر استنشاق میگردد. وقتی دود دست دوم هوا را به ویژه در فضاهای بسته آلوده میکند، این هوا توسط همه افراد اعم از مصرف کننده و غیر مصرف کننده استنشاق میشود و آنها را در معرض اثرات مضر آن قرار میدهد.

دود دست دوم سیگار ترکیبی از دود ناشی از سوختن سیگار و دود بازدم یک فرد سیگاری است. دو نوع دود دست دوم وجود دارد:

  1. دود جریان جانبی که مستقیما از محصول تنباکوی در حال سوختن سرچشمه می گیرد.
  2. دود جریان اصلی که دود بازدمی فرد سیگاری است.

دودی که از سیگار یا بازدم فرد سیگاری سرچشمه می گیرد نیز حاوی مواد مضر، مانند نیکوتین است و می تواند افراد غیرسیگاری را تحت تاثیر قرار دهد. 7000 ماده شیمیایی شناخته شده در دود تنباکو وجود دارد که بسیاری از آنها مضر هستند و70 نوع ماده از آنها باعث سرطان میشوند. همچنین شامل مقادیر زیادی مونوکسیدکربن، گازی است که مانع توانایی خون در انتقال اکسیژن به اندام های حیاتی مانند قلب و مغز میشود که به بیماریهای قلبی و سکته مغزی کمک میکنند.

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم دارای اثرات فوری و طولانی مدت بر سلامت است. اثرات فوری شامل تحریک چشم، بینی، گلو و ریه ها و گاهی سردرد، حالت تهوع و سرگیجه است. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم میتواند حملات آسم را نیز تحریک کند و باعث سرطان ریه، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ قلبی میشود و برآورد میشود که دود دست دوم خطر بروز بیماری کرونر قلب را 30% – 25% و سرطان ریه را 30% – 20% افزایش میدهد.

اگرچه اکثر افراد مصرف کننده دخانیات مرد هستند، اما زنان و کودکان بیشتر تحت تأثیر دود دست دوم آنها قرار دارند. تقریباً نیمی از کودکان در اماکن عمومی به طور منظم هوای آلوده به دود دخانیات را تنفس میکنند. تقریبا نیمی از زنان و کودکان به صورت مستمر در معرض دود دست دوم دخانیات قرار دارند. سالیانه بیش از 8 میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که حدود یک میلیون نفر از این مرگ ها فقط در اثر مواجهه با دود دست دوم دخانیات است.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *